تبیان، دستیار زندگی

آثار اجتماعی روزه داری

طبق آمارهای اعلام شده جرم و جنایت، سرقت، مسایل غیراخلاقی در ماه مبارک رمضان در جامعه کاهش می یابد و چه بسا افراد شرور در این ماه با شرکت در مراسم های معنوی و پای منبرها و سخنرانی ها متحول شوند و سبک زندگی شان به طور کلی تغییر کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ماه رمضان

حجت الاسلام عباسعلی باباگلزاده، کارشناس مذهبی در مورد رهاورد روزه داری برای سبک زندگی به خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان گفت: خداوند متعال در آیه 183 سوره مبارکه بقره می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ؛ ای اهل ایمان، بر شما هم روزه واجب گردید چنانکه امم گذشته را فرض شده بود، و این دستور برای آن است که پاک و پرهیزکار شوید»؛ به استناد این آیه روزه داری یک فریضه الهی است که بیشتر جنبه معنوی دارد و در حقیقت رهاورد و محصول آن، پرهیزگاری و تقوا است.
وی ادامه داد: چون روزه گرفتن از امور معنوی است و برای رضایت خداوند انجام می گیرد در رفتار، گفتار، کردار و اعمال شخص روزه دار تاثیرات بسیار می گذارد؛ حضرت زهرا (س) در روایتی فرموده اند: «روزه داری که زبان، گوش، چشم و جوارح خود را حفظ نکرده است، روزه اش به چه کارش خواهد آمد».
باباگلزاده با بیان اینکه روزه دار باید پرهیز از نفس داشته باشد، تصریح کرد: شخص روزه دار برای اینکه بتواند از روزه خود بهره بیشتری ببرد و کسب فیض کند همواره مواظب خودش است تا آلوده به گناه نشود. این عدم گناه گاهی در نفس انسان ملکه می شود و به نوعی در طول سال می تواند در سبک زندگی فرد تداوم داشته باشد.
این کارشناس مذهبی یکی دیگر از برکات روزه داری برای سبک زندگی را فرصت سازی برای فعالیت های اجتماعی دانست و تاکید کرد: شرکت روزه داران در مراسم شب های قدر و همچنین در نماز جماعات در مساجد از مزایای اجتماعی حضور در ضیافت الله است. این نوع از اجتماعات معنوی باعث افزایش یکرنگی در جامعه و گاهی نیز منجر به از بین رفتن کینه ها و دشمنی ها می شود. به عبارت بهتر، این فعالیت ها در بالا رفتن سلامت روحیه اجتماعی اثر مطلوب دارد.
حجت الاسلام باباگلزاده تصریح کرد: امام صادق(ع) در توضیح آیه شریفه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ»، فرمودند: «خداوند عزّوجلّ فرموده است که از صبر و نماز کمک بگیرید. منظور از صبر روزه است». در حقیقت روزه داری در هوای گرم، طاقت فرسا و سخت است. وقتی انسانی سختی را برای خدا تحمل می کند، این صبر در زندگی انسان موثر است و اعتمادبنفس و صبر مومن را بالا می برد.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین فواید اجتماعی روزه داری برقراری مساوات بین فقیر و غنی است، ابراز کرد: روزه داری باعث می شود مردم با چشیدن طعم گرسنگی و سختی، از فقیران و محرومان یاد کنند و به فکر سختی و دشواری فقرا بیفتند و از نیازمندان دستگیری کنند. در همین زمینه حدیثی از امام صادق (ع) است که فرمودند: «خداوند روزه را واجب کرده است تا بدین وسیله دارا و ندار مساوی گردند».
کارشناس مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: طبق آمارها و گزارش های دقیق، در ماه مبارک رمضان با انجام فرایض دینی و روزه داری خیلی از بزهکاری ها و بداخلاقی ها و ناهنجاری های اجتماعی کم می شود. طبق آمارهای اعلام شده جرم و جنایت، سرقت، مسایل غیراخلاقی در ماه مبارک رمضان در جامعه کاهش می یابد و چه بسا افراد شرور در این ماه با شرکت در مراسم های معنوی و پای منبرها و سخنرانی ها متحول شوند و سبک زندگی شان به طور کلی تغییر کند و اصلاح می شود.

منبع: خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.